Kvinde løber op af en trappe.

Det er optimalt at lægge konditionstræning og styrketræning på separate dage, men vil du spare tid, kan du godt klare begge dele i samme træningspas. Så bør du starte med den type træning, du prioriterer højest.

© iStock

Styrketræning og HIIT er et godt match

Dyrker du styrketræning med det formål at få store muskler, kan det være en god idé at dyrke kort og hård konditionstræning som supplement, konkluderer studie.

7. december 2018 af Redaktionen

Derfor skal du kombinere styrketræning med HIIT

Tidligere studier har vist, at lange løbe- eller cykelture ved siden af styrketræningen kan hæmme muskelvækst og styrkefremgang, sammenlignet med hvis man kun dyrker styrketræning. 

Men ifølge et nyt studie gælder det ikke, hvis man gennemfører sin konditionstræning som HIIT, der dækker over benhårde intervaller, hvor man giver den fuld skrue i få sekunder, afbrudt af kortere eller længere pauser. 

Folkene bag det nye studie har gennemgået den eksisterende forskning og fastslår, at HIIT ikke er en begrænsende faktor for muskelvækst hos personer, der også løfter vægte. 

Heller ikke styrken i overkroppen bliver påvirket i negativ retning, når man dyrker både styrketræning og HIIT. Kun når det gælder styrken i underkroppen, kan kombinationen af HIIT og styrketræning give en smule dårligere resultater end ren styrketræning. 

Ifølge forskerne er der dog tale om minimale forskelle, og det skal holdes op mod den forbedrede kondition og de mange andre sunde effekter, man opnår med HIIT. Forskningen peger desuden på, at man helt kan undgå en negativ påvirkning af styrken, hvis de to typer træning laves med 24 timers mellemrum.

Igang med HIIT

  • HIIT-metoden kan bruges til mange forskellige træningsformer, fx løb, cykling, svømning, roning og styrkeøvelser med egen kropsvægt. 
  • Et HIIT-træningspas varer typisk under 20 minutter. 
  • Længden af in terval ler og pauser kan varieres på man ge måder. I fitnesscenteret kan du fx køre en stribe all-out-sprinter a 30 sekunder på kondicyklen afbrudt af 60-sekunderspauser. 
  • Du skal give den fuld gas. Træn med den højeste intensitet, som du kan holde gennem hele det fastsatte interval. 
  • Start altid med cirka 5 minutters opvarmning, før du træner HIIT.

Kilde: Journal of Sports Sciences

Super-tilbud: Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, halsedisse, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilke sundhedsråd har du sværest ved at efterleve?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: