Mand i fitness, der træner lægge.


© iStock

3 øvelser til stærke lægge

Lægmusklerne er en af de stædigste muskelgrupper, som mange har rigtig svært ved at få til at vokse. Og det er bare ikke optimalt, når en ellers veltrænet og muskuløs krop balancerer oven på et par tændstiktynde lægge.

16. november 2018 af Jesper U. Larsen

Spot på lægmusklen 

Selvom lægmusklerne også aktiveres i store basisøvelser som squat og dødløft, er du nødt til at lave specifikke øvelser for læggene, hvis du vil have dem til at vokse. 

Her er 3 gode øvelser for lægmusklerne:

1. Stående calf raises

Der findes mange forskellige måder at lave stående calf raises på. Ofte laves de med vægtstang i smithstativet, men du kan fx også lave dem med en håndvægt i hver hånd og bruge en vægtskive som forhøjning. 

Sådan gør du: Placér en lav stepbænk i smithstativet (stativet, hvor vægtstangen er fikseret og kører i en fastlåst bane). Stil dig med tæerne og forfoden på bænken og stangen på skuldrene. Sænk langsomt hælene ned mod gulvet. Hæv dig nu op på tæerne så langt som muligt med strakte knæ. 

2. Siddende calf raises

Da du har knæene bøjet i denne øvelse, er det især soleusmusklen, du træner. Er der ikke en lægmaskine i dit center, så kan du lave øvelsen siddende på en træningsbænk med tæerne på en vægtskive og en håndvægt på den nederste del af låret. 

Sådan gør du: Tag plads i lægmaskinen med tæerne på platformen og hælen fri af kanten. Puden skal hvile på den nederste del af låret. Løft nu dine hæle, og kom så højt op på tæerne som muligt. Hold positionen et øjeblik, og sænk hælene igen, indtil du føler et godt stræk.

3. Calf raises i benpressen

I benpresmaskinen slipper du for at balancere med vægte, og da du ikke skal bruge energi på at spænde op i kroppen, kan du holde fokus på at udmatte lægmusklerne. Da benene er næsten strakte, er der som i stående calf raises især fokus på den tohovedede lægmuskel.

Sådan gør du: Sæt dig i benpresmaskinen, og indstil vægten. Placér tæerne og forfoden i bunden af fodpladen, så dine hæle rager ud over pladen. Pres dig op på tæerne på pladen. Hold positionen kort, inden du igen sænker hælene

Aktiv Træning anbefaler: Effektivt træningssæt

VIL DU OGSÅ HAVE stærke ryg- og mavemuskler? Det kan du sagtens. En af de allerbedste måder er at bruge et mavehjul. Med kun få minutters træning om dagen styrker du din coremuskulatur, får en sundere holdning og undgår at falde sammen i ryggen med smerter i lænden til følge.

LIGE NU KAN du få et mavehjul i høj kvalitet sammen med Aktiv Træning. Mavehjulet er designet med dobbelthjul, så du har god stabilitet, og håndtagene er ergonomisk udført med fordybninger til fingrene. Mavehjulet er en del af vores store træningssæt med mavehjul, træningsmåtte, træningselastikker, stor øvelsesguide og 3 numre af Aktiv Træning for KUN 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto – i alt 149 kr.) Læs mere om det fantastiske vilde tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: