Mand med sixpack
© iStock

3 suveræne maveøvelser

Der er mange myter om mavetræning, og alt for ofte ender mange da også med at træne på en måde, der hverken giver flad mave, trimmet sixpack eller en stærkere kropskerne. Her får du tre suveræne maveøvelser.

5. december 2018 af Jesper U. Larsen

Spot på mavemusklen 

Her er tre gode maveøvelser, hvor du nemt kan øge belastningen og sværhedsgraden, efterhånden som du bliver stærkere.

1. Cable crunches

Denne øvelse træner den lige mavemuskel. Kablet sikrer, at mavemuskulaturen skal arbejde hårdt gennem hele bevægelsen, og modsat mavemaskiner kan du med cable crunches selv bestemme, hvor stort dit bevægeudslag skal være. 

Sådan gør du: Sæt et tov i den højeste position på kabeltårnet. Hold fast i enderne af tovet, og sæt dig på knæ med hænderne lige ved hovedet. Før brystet ned mod bækkenet og langsomt op igen ved hjælp af mavemusklerne.

2. Roll-out

I flere videnskabelige studier har roll-out vist sig at være en af de mest effektive maveøvelser, der findes. Med tiden kan du træne dig op til at lave øvelsen fra stående. Har du ikke et ab-wheel, kan du fx benytte en vægtstang med skiver. 

Sådan gør du: Sæt dig med knæene på et liggeunderlag og hænderne på ab-wheelet. Rul langsomt og kontrolleret så langt frem, som du kan – uden at du mister spændingen i mavemusklerne og kommer til at svaje i ryggen. Rul derefter tilbage. 

3. Russian twist

Russian twist er en god øvelse for de skrå mavemuskler. Du kan nemt justere sværhedsgraden, så den passer til dit niveau, ved at holde en tilpas tung vægt i hænderne – det kan fx være en vandflaske, en vægtskive eller en kettlebell. 

Sådan gør du: Sid lidt tilbagelænet på gulvet, men stadig med ret ryg. Løft fødderne helt fri af gulvet. Drej nu overkroppen først til den ene side og så den anden. Fortsæt i et hurtigt tempo. Husk, at det ikke er dine arme, men overkroppen, der skal rotere. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: