Veltrænet manderyg, kun overkrop, grå baggrund, MÅ GERNE BRUGES
STÆRK RYG Følg vores styrkeskole og kom hele kroppen rundt. I denne del er der fokus på ryggen.© Istock

Styrkeskole del 4 - stærk ryg

Rigtig mange af os render rundt med forsømte rygge. Det gør vi noget ved i dette træningsprogram, hvor der er fokus på rygøvelser.

20. juli 2015 af Kasper Danborg og Jesper U. Larsen.

En stærk ryg er dit bedste våben mod rygsmerter, og samtidig er det med til at sikre en pæn kropsholdning. De 6 øvelser her giver god og effektiv træning af rygmusklerne, men du kommer også hele kroppen igennem – på bare 30 minutter.

Derfor skal du lave rygøvelser

Hver fjerde mand har regelmæssigt rygsmerter. Det er især inaktivitet, forkerte arbejdsstillinger og for svage muskler, der er skyld i, at vores rygge giver op. Motion, og ikke mindst styrketræning af kroppens coremuskler, er det bedste, du kan gøre for at forebygge smerterne. Stærke rygmuskler retter dig også op, så du får en pæn holdning og ser sund og veltrænet ud.

Det skal du bruge til at lave dine rygøvelser:

To håndvægte med aftagelige skiver, så du kan justere vægten. Du får brug for i alt ca. 40 kg skiver i forskellige størrelser.


LÆS OGSÅ: Hvad går cirkeltræning ud på?

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: