Push-ups med klap
© Valling.com

Styrketræning i det fri - del 3

Ryk styrketræningen ud i parken eller naturen og få masser af sjove udfordringer og effektive øvelser i den friske luft.

8. juni 2016 af Kasper Danborg og Jesper U. Larsen.

Calisthenics er en blanding af gymnastiske øvelser og styrketræning, hvor man kun bruger kroppens egen vægt som belastning. Denne serie af træningsprogrammer bygger på den populære træningsform, som ikke mindst er genial sommertræning.

Du har ikke brug for vægtstænger, håndvægte eller andet udstyr, så du kan træne udendørs og kun bruge bænke, gelændere, legestativer og andre ‘redskaber’, som du nemt kan finde ude i det fri.

Har du fulgt serien fra start, har du allerede oplevet, hvordan calisthenics stiller krav til både styrke, balance, smidighed og koordination. Denne gang går vi et skridt videre, især med den krævende øvelse skin the cat.

Her kommer dine gymnastiske talenter virkelig på prøve. Måske lykkes det ikke at ‘flå katten’ i første hug, men når du får tjek på teknikken, kan du skrive en ny blæret øvelse på træningsrepertoiret.

Fokus på teknikken

Under hver øvelse står et anbefalet antal gentagelser pr. sæt. Det er dog vigtigt, at du kan lave øvelsen med korrekt teknik uden at gå helt til udmattelse. Så når du mærker, at du må gå på kompromis med teknikken for at lave en yderligere gentagelse, skal du holde pause, indtil du begynder på næste sæt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: