Kvinde der tager dødløft i fittnesscenter.
© iStock

Træn lår, baller og ryg med vægtstang

Vægtstangen har overlevet alverdens smarte maskiner og flygtige træningsdiller. Læs her, hvordan du skal bruge stangen til at træne lår, baller og ryg.

18. juli 2019 af Jesper U. Larsen

Sådan træner du sumo dødløft

Fitnesscentrene bugner af moderne hightech-træningsmaskiner, men den simple vægtstang, der ikke har ændret sig stort de sidste 100 års tid, er stadig noget af det mest effektive, du kan kaste dig over i centeret. 

Derfor skal du lave sumo dødløft

Dødløft er en suveræn øvelse, som træner stort set hele kroppen. 

Mange kommer til at krumme ryggen under et konventionelt dødløft, mens man i sumo-varianten her har lettere ved at holde en neutral ryg. 

Plejer du at træne inderlårene med den såkaldte adductormaskine, kan du også med fordel skifte maskinen ud med sumo-død løft, som er et langt effektivere valg. 

Sådan gør du

  1. Stå med så stor afstand mellem fødderne, at du kan have armene på den indvendige side af knæene. Fødderne skal pege let udad, og dine knæ skal pege samme vej som fødderne.
  2. Pres hoften tilbage, hold ryggen ret, og kom så langt ned, at du kan tage fat om vægtstangen.
  3. Løft vægtstangen op fra gulvet ved at presse hoften fremad og strække knæene.
  4. Sænk derefter langsomt stangen, til den ligger ‘død’ på gulvet igen. 
Sumo dødløft
© Thomas Dahl

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: