© istock

Træning efter dagsform kan give øget styrke

Tungere vægte er ikke altid svaret, viser et nyt studie.

12. august 2020 af Redaktionen

Kroppen er nogle dage mere gearet til hård styrketræning end andre, og det kan være en god idé at tage hensyn til, bekræfter et nyt studie. Her fik en gruppe deltagere ved hver træning justeret intensiteten efter deres dagsform. Metoden, der blev brugt, kaldes velocity-based training (VBT), hvor man med specialudstyr måler den hastighed, personen er i stand til at løfte en vægt med på dagen, og ud fra dette kan belastningen i øvelserne skrues op eller ned. 

Den anden gruppe deltagere fulgte derimod et traditionelt styrketræningsprogram, hvor det på forhånd var bestemt, hvor tunge vægte de skulle løfte ved hver træning. Selvom deltagerne i VBT-gruppen samlet set endte med at løfte mindre i løbet af de 6 ugers forsøg, så øgede de deres styrke i øvelserne mere end den ‘traditionelle’ gruppe. 

I bænkpres løftede de fx 8 pct. mere, end de var i stand til før forsøget, mens den anden gruppe kun forbedrede sig med 4 pct.

Kilde: Journal of Strength and Conditioning Research

Skru op og ned

Du kan selv tage hensyn til din dagsform ved enten at vælge lettere/tungere vægte, tage færre/ flere sæt af dine øvelser, holde kortere/længere pauser eller skifte nemmere/ sværere øvelser ind i programmet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad vil du opnå med din træning inden for det næste år?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: