Kvinde svømmetræner i svømmehal
Effektiv svømmetræning

Svømmetræning er en af de mest skånsomme træningsformer der findes, samtidigt er det også en af de mest effektive.

© iStock

Kom i topform i bassinet

Her får du to gode træningspas til begynderen og den øvede svømmer.

1. marts 2019 af Claus Sonne. Konsulent: Mads Claussen - Crawlkurser.dk.

I svømmebassinet kan du hente noget af klodens allerbedste allround-træning. Med svømmetræning får du både pulsen i vejret og træner effektivt og skånsomt hele kroppen. Her får du to gode træningspas til begynderen og den øvede svømmer.

1. Svømmetræning til begynderen

Du regnes som begynder, indtil du kan svømme 400 meter på under 10 minutter. Derefter er du øvet. 

Opvarmning:
Svøm 200 meter i et stille og roligt tempo, hvor du blander forskellige stilarter. 

Teknisk træning:
Svøm 4 pas, hvor du tager 2 x 25 meter med forskellige tekniske øvelser efterfulgt af 50 meter, hvor du veksler mellem stilarter. 

Konditionstræning:
Svøm 3 pas, hvor du tager 4 x 100 meter i pacetid – efterfulgt af 4 x 25 meter, hvor du tæller armtag og øver dig i at komme ned på så få tag som muligt. 

Afsvømning:
200 meter blandet.


2. Svømmetræning til den øvede 

Du regnes som øvet, indtil du kan svømme 1.000 meter på under 20 minutter. 

Opvarmning:
Svøm 200 meter blandet svømning i et roligt tempo. 

Teknisk træning:
Svøm 8 x 25 meter, hvor du tæller armtag. Derefter tager du igen 8 x 25 meter, hvor du skal holde det bedste armtagstal fra de første 8 baner. Se så, hvor hurtigt du kan svømme. 

Konditionstræning:
1. Svøm 3 pas a 6 x 100 meter i din pacetid og afslut med 2 x 100 meter i pacetid -5 sekunder eller hurtigere. 2. Svøm 400-1.000 meter crawl i et pænt tempo med stort fokus på glidet i vandet, og mærk hvor langt du kan svømme med god teknik og overskud. 

Afsvømning:
Slut en god træning af med 100 meter ryg i roligt tempo.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: