© Getty Images.

Kom i topform i bassinet

Her får du to gode træningspas til begynderen og den øvede svømmer.

1. marts 2019 af Claus Sonne. Konsulent: Mads Claussen - Crawlkurser.dk.

Her får du to gode træningspas

I svømmebassinet kan du hente noget af klodens allerbedste allround-træning. Med svømmetræning får du både pulsen i vejret og træner effektivt og skånsomt hele kroppen.

Svømmetræning til begynderen

Du regnes som begynder, indtil du kan svømme 400 meter på under 10 minutter. Derefter er du øvet. 

Opvarmning:
Svøm 200 meter i et stille og roligt tempo, hvor du blander forskellige stilarter. 

Teknisk træning:
Svøm 4 pas, hvor du tager 2 x 25 meter med forskellige tekniske øvelser efterfulgt af 50 meter, hvor du veksler mellem stilarter. 

Konditionstræning:
Svøm 3 pas, hvor du tager 4 x 100 meter i pacetid – efterfulgt af 4 x 25 meter, hvor du tæller armtag og øver dig i at komme ned på så få tag som muligt. 

Afsvømning:
200 meter blandet.


Svømmetræning til den øvede 

Du regnes som øvet, indtil du kan svømme 1.000 meter på under 20 minutter. 

Opvarmning:
Svøm 200 meter blandet svømning i et roligt tempo. 

Teknisk træning:
Svøm 8 x 25 meter, hvor du tæller armtag. Derefter tager du igen 8 x 25 meter, hvor du skal holde det bedste armtagstal fra de første 8 baner. Se så, hvor hurtigt du kan svømme. 

Konditionstræning:
1. Svøm 3 pas a 6 x 100 meter i din pacetid og afslut med 2 x 100 meter i pacetid -5 sekunder eller hurtigere. 2. Svøm 400-1.000 meter crawl i et pænt tempo med stort fokus på glidet i vandet, og mærk hvor langt du kan svømme med god teknik og overskud. 

Afsvømning:
Slut en god træning af med 100 meter ryg i roligt tempo.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: