Forskning: Du træner bedre med musik

Forskere har fundet ud af, at du yder mere, når du træner med musik i ørerne - og det gælder både løb, cykling og styrketræning.

1. november 2019 af Jesper U. Larsen

Høretelefoner er blevet standardudstyr for motionister - lige fra løbestierne til fitnesscenteret. Musik i ørene kan nemlig meget mere end at underholde. I de senere år er der lavet en lang række studier, hvor man har undersøgt effekten af musik på vores fysiske præstationer, og resultaterne er så overbevisende, at forskere omtaler musik som en slags ’lovlig doping’.

Boost din udholdenhed

I et forsøg på Brunel University i London satte man deltagerne til at træne på et løbebånd til udmattelse med henholdsvis motiverende musik, neutral musik og uden musik.

Det viste sig, at musik forbedrede udholdenheden markant, og især den musik, der var kategoriseret som motiverende, var effektiv. Den gav en 15 procent stigning i udholdenheden hos deltagerne i forhold til træning uden musik.

Kør længere på literen

Musik kan også gøre dig bedre til at udnytte den energi, du har til rådighed. I et newzealandsk studie fra 2012 skulle deltagerne cykle på en motionscykel med en intensitet på 60 procent af deres maksimalpuls. Når de cyklede til musik, som var synkroniseret til deres bevægelser, viste forsøget, at de brugte 7,4 procent mindre ilt.

Løft med ekstra kræfter

Inden for styrketræning har man set, at musik giver en signifikant stigning i styrkeudholdenheden – antallet af gentagelser, man er i stand til at tage med en given vægt – mens det dog ikke ændrer på den maksimale vægt, man er i stand til at løfte.

Det tyder således på, at musikken kan motivere dig til at pumpe et par gentagelser mere ud i hvert sæt. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: