Kvinde, der løber med musik

Nogle motionister kan ikke forestille sig at træne uden musik, mens andre kun vil lytte til lyden fra deres fødder.

© Foto: iStock

Vælg det rigtige soundtrack til din træning

Musik kan gøre træningen nemmere, men det er ikke ligegyldigt, hvad du lytter til. Bliv klogere her, hvor vi også punkterer en myte om, at man skal løbe efter BPM.

1. juli 2022 af Christian Thestrup

Hvis du vil have mere ud af din træning, er det ikke ligegyldigt, hvilken type musik du lytter til. Musikken skal give dig energi og motivation, så hvis du fx skal løbe intervaller eller løfte tungt, er det måske ikke lige en podcast om påfugle eller De fire årstider af Vivaldi, du skal lytte til. Ved høj intensitet skal rytmeslaget pr. minut ligge på ca. 125-140 BPM (beats per minute). Når du lytter til musik med højt tempo, vil du komme lettere gennem den hårdeste træning – uanset om det er i romaskinen eller i løbeskoene.

Ud over at et højt tempo giver dig lyst til at bevæge din krop, gælder det samme, hvis musikken rummer ord som ‘stronger’, ‘faster’ og ‘winner’. På det punkt er vores hjerne ret nem at snyde. Lukker du derimod en langsom eller en trist sang ind i dine høretelefoner, vil du sandsynligvis kunne mærke, hvordan du nærmest punkterer energien i din træning.

BPM er ikke alt

Før i tiden mente man, at musikkens rytme skulle afspejle løberytmen. Derfor gik man efter numre med et BPM, der svarede til løbekadencen. Hvis du løb 5 min./km og tog 180 skridt i minuttet, lød reglen, at du skulle lytte til musik med et BPM på 180. Den teori er dog siden blevet afvist. Rytmen må gerne være uptempo, men det er mere den energi, stemning og følelse, der er i musikken, som påvirker din præstation. Derfor skal du heller ikke slette dine favoritnumre fra din løbeplayliste, bare fordi de ikke lige følger BPM-skalaen. Gode løbenumre kan sagtens have mange andre kvaliteter end deres BPM. Det kan fx være en god energi eller – som nævnt ovenfor – et godt budskab, der øger din motivation, selvom takten altså ikke passer perfekt til dine skridt.


Når det er sagt,
så lad være med at blande genrer og numre med forskelligt tempo på dine playlister. Hvis din uge fx indeholder tre træningsture, hvor du hhv. løber langt, løber med tempo og træner hidsige intervaller, kan du med fordel lave tre forskellige playlister. Til de lange, rolige ture kan du fx lytte til en podcast eller musik, der ikke får dig til at smelte gummiet under dine løbesko, mens du til de hurtige ture kan lave en liste, hvor du giver den fuld gas på taktskalaen. Du kan også minde dig selv om at løbe intervaller på din ellers rolige løbetur ved at strikke en playliste sammen, der midtvejs indeholder et tempofyldt powernummer. 

HVAD BETYDER BPM?

BPM står for beats per minute og henviser til det antal taktslag, der er i sangen. Har en sang fx 140 BPM, har den en rytme på 140 slag i minuttet.

Gadens soundtrack

Mens de fleste kan blive enige om, at det er berigende at træne til musik, er vandene mere delte, når det kommer til motionsløb. Og her skal du selvfølgelig bare gøre det, som passer dig. Nogle synes, det er motiverende og trygt at lytte til den musik, man kender fra sin træning derhjemme, mens andre suger energi fra stemningen langs ruten og i øvrigt synes, at høretelefoner bare er unødig vægt at slæbe rundt på. Uanset hvad er det næsten synd at gå glip af stemningen langs ruten ved de store byløb, hvor der typisk er masser af jublende tilskuere og levende musik undervejs. Heldigvis kan man altid vælge en mellemting, hvor man både lytter til sin playliste og indimellem pauser musikken og nyder soundtracket fra tilskuerne.

TIP Pasform er uhyre vigtig – og meget forskellig. Prøv derfor så vidt muligt høretelefonerne, inden du køber dem, eller vælg en model, hvor der medfølger propper i flere forskellige størrelser.

Kvinder, der lytter til musik
Press play!

Den rigtige musik kan være med til at frigøre dopamin, så din træning føles nemmere.

4 fordele ved at træne med musik

1. GØR DIG KLAR
Trenger du å øke din indre kampgnist før treningen eller roe ned konkurransenervene, kan musikken få tankene dine på rett spor. Tenk bare på boksere, som går i ringen mens høy, voldsom musikk braker ut av høyttalerne. Når du først har funnet sangene som fungerer best for deg før en treningsøkt, så bruk dem gjerne igjen og igjen. Da blir kroppen fort klar og vet nøyaktig hva den skal i gang med.

2. DU BEVARER GEJSTEN
Musikken har en enestående evne til at stimulere dit humør og få dig i en positiv stemning, og det kan der i høj grad være brug for under træningen. Især når du virkelig bliver presset og skal finde en vej gennem krisen. Din motivation til at fortsætte stiger især, hvis du har sammensat en rigtig god playliste fuld af favoritnumre, for så bliver humøret endnu højere, tiden går hurtigere, og du glemmer de ømme muskler.

3. DU PRÆSTERER BEDRE
Der er blevet forsket en del i musik og træning. En af de førende på feltet er professor Costas Karageorghis fra Brunel University. I et forsøg nåede han bl.a. frem til, at musik kunne få folk til at yde 15 procent mere under en løbetur, mens den også blev opfattet mindre udmattende. I en gennemgang af 139 studier fra 2020 konstaterede han og hans kolleger ligeledes, at musik kan have en positiv betydning for både din ydeevne, iltoptagelse og opfattelse af træningen.

4. DU FALDER HURTIGERE TIL RO
Når de sidste kræfter er vredet ud af kroppen, og du trænger til at få ro på efter træning, er musikken også din ven. Hvis du skifter den tempofyldte bas ud med langsomme og afslappende toner, hjælper det nemlig til at sætte skub i restitutionen. Bl.a. viste et forsøg, at testpersoner betydeligt hurtigere genvandt normal puls og blodtryk, når de lyttede til langsom musik efter et træningspas. Du slapper altså bedre af og giver musklerne ro til at komme sig.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: