© istock

Hvordan træner jeg overgangen?

Jeg frygter overgangen fra cykling til løb, når jeg skal deltage i min første tri. Hvordan lærer jeg at tackle den?

10. juli 2020 af Jesper U. Larsen

Overgangen fra cykling til løb er en af de store udfordringer under en triatlon. Kroppen er træt, lårene er pumpet fulde af syre, og fødderne føles døde. Det er noget helt andet end at løbe med friske ben. Der er derfor rigtig meget at hente både på præstationen og på oplevelsen, hvis du får trænet den overgang cirka en gang om ugen. Dette kan gøres på mange måder. Nemmest er at indlægge en løbetur efter en halvhård cykeltur.

Løbeturen behøver ikke at være lang (10- 20 min. er nok), men det er vigtigt, at du foretager skiftet meget hurtigt, og at du får fart i løbeskoene fra første skridt. Er du mere ambitiøs, bør du træne decideret krydstræning, dvs. en træning, hvor du flere gange skifter mellem cykling og løb. Ud over at krydstræningen gør dig bedre til at tackle overgangen, er det fremragende intervaltræning. Se her, hvordan du gør.

Sådan kan du krydstræne

Krydstræning kan udføres på spinningcykel og løbebånd – eller på en lille rundstrækning, hvor du låser cyklen op ad et skilt eller lignende. Sådan gør du: Varm op i 10 -20 min. på cyklen. Kør herefter 3- 6 cyklusser af 10 min. hård cykling og 5 min. hårdt løb.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: