Indstil dine træningszoner

Brug pulsen til at styre din træning. Med de korrekte pulsdata får du meget mere ud af pulsfunktionen i dit GPS-ur og på Garmin Connect.

8. september 2010

Det bliver langt nemmere at tilrettelægge din træning ordentligt, hvis du bruger pulsfunktionen rigtigt. Den giver dig nemlig et mål for, hvor hårdt du træner, og er god fx i forbindelse med intervaltræning, hvor du med pulsfunktionen kan sikre dig, at du hverken træner for hårdt eller for behageligt. Men for at du kan få mest ud af pulsfunktionen, er det vigtigt, at uret kender din makspuls og din hvilepuls.

Som udgangspunkt bruger dit ur nogle gennemsnitsværdier baseret på dit køn og din alder. Det er dog typisk meget unøjagtigt og fjernt fra de rigtige tal. Derfor skal du selv forsyne uret med de rette pulsdata. Pulsdataene bruger Garmin Connect til at definere dine præcise pulszoner, som du kan bruge til forskellige træningsformål.

Garmin Connect arbejder som udgangspunkt med 5 pulszoner. Pulszone 1 er den letteste, som du let kommer op i på en rolig cykeltur, mens pulszone 5 er din maksimale ydeevne og en zone, du kun når ved hård intervaltræning. Får du indstillet dine pulszoner korrekt, er de et uvurderligt redskab, når du løbetræner. De kan hjælpe dig med at holde farten nede i begyndelsen af et løb, hvor du fx kan tvinge dig til at holde dig i pulszone 3, så du ikke brænder ud senere. De kan også bruges til at piske dig frem på en intervaltur, hvor du fx kan forlange af dig selv, at du skal op i puls zone 4 et givent antal gange på din løbetur.

Kender du dem allerede, er det bare med at gå i gang med vejledningen i, hvordan du koder dem ind i Garmin Connect og overfører dem til dit GPS-ur.

  • Klik på Indstillinger.

  • Tryk herefter på Træningszoner.

  • Her ser du nu de pulszoner, som Garmin selv har sjusset sig frem til. I feltet ud for Hvilepuls skal du nu skrive din hvilepuls, og i feltet ud for Maks. puls skrive din maks.-puls.

Når du har tastet dine pulsdata ind, ser du, at ikke kun hvilepulsen og maks.-pulsen er blevet rettet. Rettelserne har betydning for dine pulszoner hele vejen ned igennem.

Bemærk

Du behøver kun ændre tallene i Standard-feltet. Så bliver det automatisk rettet i både løb og cykling. Kun hvis du kender din maks.-puls i forbindelse med cykling, behøver du at ændre i cyklingfeltet. Din maks.-puls ved cykling ligger noget lavere end ved løb, da man ikke bruger lige så mange muskelgrupper, når man cykler, som når man løber.

Når de rette pulsdata er indtastet, trykker du Send til enhed, og næste gang du synkroniserer dit ur med Garmin Connect, vil uret modtage de nye pulsdata.

Indstil dit ur.

For at du kan få glæde af de nye pulszoner ude på løbeturen, skal uret også sættes op til at vise dem.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: