Løber og trailsko i terræn
Offroad

Vi klæder dig på til købet af din næste trailsko

Test af trailsko – sådan vælger du de rette

Bliv klar til våde, fedtede og krævende løbeture på spor, stier og skovveje. Den nyeste generation af grovknoppede trailsko sikrer dig masser af vejgreb, komfort og ‘bounce’, så du kan tackle selv de mest tekniske offroad-udfordringer.

9. november 2021 af Redaktionen

De rette trailsko er det vigtigste redskab som løber. Mulighederne er dog mange, og derfor har vi samlet alt, hvad du skal vide, inden dit næste køb.

Men hvilke trailsko passer dig? Hvilke klarer sig bedst i test? Og hvad skal du være opmærksom på, inden du begiver dig ud i mudderet i offroad-sporet? Få svar på alle dine spørgsmål om trailsko her.

Vi tester en bred vifte af trailsko. Nogle er såkaldte door to trailsko, altså alsidige allroundere, der både dur til grusveje, mindre skovstier og endda lidt asfalt. Andre er mere hardcore trailspecifikke og lavet til hurtigt løb ad mudrede tekniske stier med masser af sten og rødder. Vurdér, hvad du har brug for, og gå så efter den type, der passer til dig og dine løbevaner.


Sådan tester Aktiv Træning: Vi tester markedets relevante modeller i den beskrevne kategori og sammenfatter vores oplevelser, så du kan få hjælp til at træffe det rette valg for netop dig. Vores testere er rutinerede løbere på forskelligt niveau og med forskellig løbestil. Skoene har været testet af hurtige, lette konkurrenceløbere og tungere, langsommere, hællandende løbere. Skoene er testet på både asfalt og grusstier og i skoven. Som altid med løbesko spiller individuelle forhold en vigtig rolle, både når det kommer til pasformen, og når det kommer til løbeoplevelse. Så prøv altid skoene, før du køber. 

Vi har udformet en købeguide med 12 trailsko i 2021: 

  • Asics Fuji Lite 2 
  • Salomon Madcross
  • Salomon Ultra Glide 
  • Saucony Peregrine 11
  • Saucony Endorphin Trail
  • Nike Pegasus Trail 3
  • Brooks Catamount 
  • Adidas Terrex Agravic Flow GTX
  • Inov-8 Trailfly Ultra G 300 Max 
  • New Balance Fresh Foam Trail More V2
  • The North Face Vectiv Infinite
  • Hoka One One Speedgoat 5 


Her kan du se, hvilke trailsko vi anbefaler. Og hvilke trailsko, der egner sig til hvad. Klik på "Hent artikel" herunder og se hele testen.

Vi har testet 10 trailsko i 2020:

  • Scott Kinabalu Ultra RC
  • Asics Fujitrabuco Pro
  • Salomon Ultra / Pro
  • Nike Terra Kiger 6
  • Saucony Peregrine 10
  • Columbia Montrail F.K.T Attempt
  • Hoka One One Speedgoat 4
  • New Balanca Summit Unknown
  • Salomon Wildcross
  • Adidas Terrex Agravic Boa


Hvem blev vinder af vores test af trailsko? Og hvilke trailsko har vi kåret som bedste køb? Klik på "Hent artikel" herunder og se hele testen.

Sådan er en trailsko bygget op

1. Overdel

Materialet er typisk tættere og mere robust end på traditionelle løbesko. Det gør trailskoen mere slidstærk og smudsafvisende, men koster lidt på komforten. Nogle modeller er decideret vandtætte, fx dem med GoreTex-membran.

2. Mellemsål

Til løb på spor og skovveje er der ikke behov for samme dæmpning som på asfalt og fliser, og flere trailsko har mere neutral og lav mellemsål for bedre kontrol. Stack er et udtryk for, hvor høj mellemsålen er, og tendensen går også i trailsko mod ‘tykkere’ mellemsåler for øget komfort og energi-returnering. Det betyder dog også en højere sko og dermed øget risiko for at vrikke om i ujævnt terræn. Faste såler har typisk mest respons, men mange moderne skumtyper er både rart bløde og har høj respons, dvs. god energireturnering.

Trailskoens opbygning
Trailskoens elementer

3. Ydersålen

Den har typisk et aggressivt sålmønster med mere eller mindre markante multirettede knopper og strategisk placerede zonemønstre, der sikrer solidt ‘bid’ og vejgreb på de fleste underlag. For at optimere grebet på våde, faste underlag bruger producenterne specielle gummiblandinger.


4. Læst

Læsten på en trailsko er ofte bredere end på almindelige løbesko. Det giver mere stabilitet i sporet, samtidig med at det hjælper med at styre foden lidt mere, hvis du har tendens til at falde for meget indad, når du løber.


5. Drop

Droppet er forskellen på sålens tykkelse i hæl og forfod. Dvs. at en 25 mm tyk hæl og 20 mm tyk forfod giver et drop på 5 mm. Et lavt drop giver øget kontrol og skridtafvikling, men også mere belastning på lægge og akillessener.

Hvad er en trailsko?

Trailskoens overdel er ofte lidt tættere og mere robust end på traditionelle løbesko. Det gør den mere smudsafvisende, men koster lidt komfort.


Læsten på en trailsko er ofte bredere. Det giver mere stabilitet i sporet, samtidig med at det styrer foden lidt mere, hvis du har en tendens til at falde for meget indad.


Ydersålen afgør, hvor godt trailskoen står fast. Allroundmodellerne her har typisk mindre knopper, der bider godt i grus og fastere skovstier. 

Hvilken type trailsko skal jeg vælge?

Trailskoens sål
Door to trail-sål

  • Door to trail

Door to trail-kategorien er en, der appellerer til rigtig mange løbere. Trailskoene herfra minder mest om traditionelle løbesko, og de er – som navnet indikerer – allroundsko lavet til både vej og trail. Door to trail-trailsko er typisk kendetegnet ved et relativt højt stack (20-30 mm) og drop (6-10 mm) og er også af og til forsynet med støttende elementer i mellemsålen. 


Fokus er lagt på støddæmpning og komfort, og overdelen er derfor også relativt kraftig og godt polstret. Af og til er trailskoene forsynet med vandtætte membraner for ekstra varme under våde forhold. Ydersålen har mindre knopper, der giver et godt greb på faste grus- og jordstier og også nemt kan klare nogle kilometer landevej. 


Trailskoene er et godt valg, hvis du løber på relativt faste, jævne stier, og hvis din trailtur undervejs også byder på stykker med asfalt. Den tykke mellemsål og det høje drop giver godt med støddæmpning, men betyder også mindre greb og kontrol i et teknisk spor med mange rødder. 

Sål på en muddersko
Sål på en muddersko

  • Muddersko

Muddersko er kendetegnet ved en meget grov ydersål med store, kraftige knopper, der kan gravesig dybt ned i mudder, sne, sand mv. og dermed give et godt greb under selv de sværeste forhold. Trailskoene har en lav sål uden meget støddæmpning, da det ikke betyder stort på meget blødt underlag. Trailskoene har typisk lavt drop, så du har en bedre kontakt med underlaget og mindsker risikoen for at vrikke om. 


Overdelen er enkel og tynd og måske forsynet med en gaiter (indbygget ankelsok), så mudder, sne og sand ikke trænger ind den vej. Materialerne i overdelen er glatte og faste, så de ikke suger vand og mudder. Overdelen er ofte relativt åben, så vandet hurtigt kan trænge ud – skulle det komme ind. Vægten skal være lav, så fødderne kan flyttes hurtigt i det tunge føre. Trailskoene er eminente på løst, blødt underlag, men ret uegnede til hårde overflader. 

Sål på en trailsko til klipper og sten

Sål, der er velegnet til klipper og sten

  • Klipper og sten

Løber du på klipper og sten, stiller det andre krav til skoene. Det hårde, ujævne og løse underlag kalder på en trailsko, der kan beskytte fødderne. Bjergsko er typisk relativt stive og forsynet med en såkaldt rockplate i sålen, der beskytter fodsålerne mod skarpe sten. Sålen skal være relativt grov, så den kan give greb på løse sten, og mange producenter arbejder tillige med en form for sticky rubber, der klistrer til glatte klipper. 


Overdelen skal også beskytte fødderne, og den er lavet i en slidstærk, glat mesh, der ikke så let rives hul i. Overdelen er desuden ofte forsynet med beskyttende lag i snuden og langs anklerne, så du ikke slår fødderne mod sten og klipper. 


Mellemsålen er relativt høj og blød, så den kan dæmpe de hårde stød fra underlaget, og så er selve trailskoens platform bred, så du får ekstra stabilitet og støtte, når du løber nedad. Bjergskoene er selvsagt velegnede til løb i bjerge, men dur også på hårde, tekniske spor i skoven. Trailsko til klipper og sten er typisk rimelig duelige på asfalt.


Artiklen fortsætter efter dette gode tilbud til dig...

Hvordan vælger man den rette sål? 

  • På flad asfalt. 

Brug en trailsko med blød gummisål og stor kontaktflade. Den giver bedst muligt vejgreb på asfalt og fortove. Vinterskoens sål er typisk af en blødere type, der giver greb på frosthård asfalt.

Fordele: Opleves som en sommerløbesko, som er vinterduelig.

Ulemper: Står ikke godt fast, når underlaget er løst.

Overvej også...

En flad, fleksibel trailsko uden megen dæmpning og støtte, så du kan mærke underlaget. I ujævnt terræn gavner støtten dig alligevel ikke.

  • I sjap og sne. 

Vælg en semigrov sål, der med sine lave, tætsiddende knopper griber fat i hårdtstampet sne og løst grus samt fungerer fint på faste underlag. En sådan semigrov sål vil fungere fint på både grusveje og byens fortove.

Fordele: Gode allroundegenskaber.

Ulemper: Er hverken rigtig fugl eller fisk, så du må undvære fornemmelsen af at være perfekt udstyret.

Overvej også ...

En vandafvisende overdel, der holder fødderne varme og tørre. Den er med til at underbygge skoens allroundegenskaber.

  • Klipper og sten. 

Gå efter en trailsko med grove knopper, der som kløer graver sig ned i underlaget. Trailskoen er perfekte ude i en opblødt vinterskov, sikrer et fantastisk vejgreb og tillader hurtige retningsskift. Det er uundværligt, hvis du elsker at give den gas på småstierne.

Fordele: Super bid i blødt underlag.

Ulemper: Mærkbart ringere komfort på hårdt underlag.

Overvej også...
En trailsko med god støddæmpning og eventuel pronationskontrol, hvis det er det, du er vant til fra dine sommerløbesko.

Skal de være vandtætte eller ej?

Umiddelbart virker det indlysende, at trailsko til møgvejret skal være vandtæt. I virkeligheden er diskussionen for og imod den vandtætte membran dog langt mere nuanceret, for der er også klare ulemper ved de vandtætte trailsko.

Fordele: Så længe vandpytterne er små, holdes fødderne knastørre. Den vandtætte membran er med til at holde fødderne varme.

Ulemper: Overdelen bliver en kende stivere, og skoen marginalt tungere. Åndbarheden forringes af den vandtætte membran. Vand, der alligevel trænger ind i skoen, har svært ved at komme ud igen. 

Hvordan plejer man sine trailsko?

Er trailskoene blevet snasket godt og grundigt til, så skyl dem under vandhanen, lige så snart du kommer hjem. Det får bugt med mudder og vejsalt. Størknet mudder fjernes bedst med en almindelig grydesvamp.


Trailskoene tåler også fint en tur i vaskemaskinen. Husk at fjerne snørebånd og indlægssål. Nogle maskiner har et decideret skåneprogram til sportssko eller alternativt et program til outdoortøj. Men ellers vælger du lav varme og få omdrejninger. Og undgå skyllemidler – især til vandtætte trailsko. Så ryger åndbarheden.


Tør trailskoene stille og roligt ved stuetemperatur. Kom gerne sammenkrøllet avispapir i. Undgå at stille dem på radiatoren eller en anden kraftig varmekilde. 

Kvinde, der løber trailløb

Hvorfor skal man løbe trail?

Trailløb giver masser af sjov og variation i træningen. Og så gavner det faktisk også din form og din styrke samt sænker din risiko for skader. 

1. Belastning 

Når du løber i skoven på ujævne stier og veje, mindsker og varierer du belastningen på benene. Underlaget er typisk blødere end asfalt, men lige så afgørende er det, at det er ujævnt. Hvor din fod går i jorden på den samme måde, hver gang du tager et løbeskridt på fortovet eller vejen, vil foden på skovens ujævne underlag ramme jorden lidt forskelligt. Det flytter konstant på belastningen og giver mindre ensidigt slid på kroppen. 


2. Styrke

Mens asfaltvejen er lige og jævn, er naturstien ujævn og bakket. Det stiller større krav til din styrke i både fødder, ben og kropsstamme. Det ujævne terræn, hvor foden hele tiden skal arbejde, styrker de små muskler i fødderne og stabiliteten i anklerne – og løbet op ad bakker styrker musklerne i lægge, baglår og baller. Løb nedad gavner især for lårene. Alt sammen noget, der mindsker din skaderisiko og gør dig mere eksplosiv.

Mand, der løber trailløb

3. Intervaller

Terrænets bakker giver en helt naturlig intervaltræning, hvor pulsen skiftevis bankes i vejret og får lov at falde lidt til ro, når det igen går ligeud eller nedad. Det styrker dit hjerte og dit kredsløb og udmønter sig i en klart forbedret kondition. Konditionen er udtryk for, hvor meget ilt dit hjerte kan pumpe rundt, og dine muskler kan optage, og den spiller en helt central rolle for, hvor hurtigt du kan løbe på alt fra 1.500 meter til maratondistancen.

4. Sjov

Mens løb på landevejen ofte kommer til at handle om distance, tempo og kilometertider, handler løb i terrænet i langt højere grad om løbeoplevelsen og om at have det sjovt. Du er meget mere til stede i nuet, når du suser ned ad en snæver skovsti, end når du løber ad en ‘endeløs’ landevej. Derudover byder den tætte skov på læ fra vind og vejr, hvilket jo ikke er at foragte i de kolde måneder. Husk dog på, at det bliver hurtigt mørkt i skoven.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: