Vi tester kompressionsstøvler

Livet er for kort til restitution. Desværre skal kroppen have tid til at komme sig efter træning, men hvad, hvis man kan speede processen op?

10. oktober 2019 af Christian Thestrup

Vi har prøvet et af de populæreste restitutionsværktøjer lige nu, de såkaldte kompressionsstøvler.

Maskinen ved min side brummer svagt. Den er på størrelse med en skotøjsæske, og via en række små slanger pumper den luft ind i de ‘støvler’, som omkranser mine fødder og ben. Trykket om mine lår stiger og stiger. Til sidst er støvlerne pustet så hårdt op, at mine ben føles, som om 20 vrede bodybuildere tager kvælertag på dem. Det er kun fem timer siden, jeg løb over målstregen til et maraton, så benene er i forvejen en smule ømme, men lige inden det gør rigtig ondt, bliver luften lukket ud, og jeg kan mærke, hvordan blodet bruser gennem benene. Det er en skøn fornemmelse, og jeg slapper helt af. Så går maskinen i gang med at brumme, og det hele begynder forfra ... Hvad er det første, de fleste motionister og sportsfolk tænker på, når de har trænet hårdt eller har været i konkurrence? Nemlig – at få restitueret godt, så vi kan komme i gang igen. Derfor er butikker og internettet ved at svømme over med produkter, der lover at speede din restitution op, så du hurtigt kan genoptage din træning og sætte kursen mod nye mål. Et af de produkter, som i øjeblikket vinder meget frem, er de såkaldte kompressionsstøvler.


Via maskinen kan du styre trykket, bestemme program og vælge, om der er luftkamre, som ikke skal pustes op, hvis du for eksempel har en skade.
Via maskinen kan du styre trykket, bestemme program og vælge, om der er luftkamre, som ikke skal pustes op, hvis du for eksempel har en skade.

Hurtigere restitution

Når du træner hårdt, opstår der små skader på dine muskelfibre. Det resulterer i første omgang i træthed og ømhed, men efter en helingsperiode bliver de stærkere. Tanken med kompressionsstøvlerne er at forkorte denne periode. Via kompression øger støvlerne blodcirkulationen i benene, så der bliver sendt mere ilt ud til muskler og væv, som altså heles hurtigere, og dermed kan du hurtigere komme videre med din træning. Men virker det så? Det vrimler ikke ligefrem med videnskabelig evidens på området, så vi lånte to sæt støvler fra YourBoots og satte vores hold af testere i gang. En af redaktionens cykelryttere har ofte problemer med spændte lægge, når han har trænet lange ture på cyklen, men efter 30 minutter i støvlerne på et program, som puster hele støvlen op til maksimalt tryk på én gang, hvorefter luften bliver lukket ud igen, forsvandt stivheden fra benene. Samme oplevelse havde en anden af vores testere. Benene føltes friskere og lettere ligesom efter en god omgang massage, og så var det en god anledning til at slappe af, da man nærmest ikke kan bevæge sig med støvlerne på.

Ømheden forsvandt

En af vores løbere prøvede dem både efter almindelige træningsture og maratonløb, og her var oplevelsen mere blandet. Nogle gange virkede benene klart friskere efter en tur i støvlerne – andre gange var der ikke den store effekt. Det mest positive var, da han efter et maratonløb brugte en time i støvlerne og to dage senere kunne genoptage sin træning uden nævneværdig ømhed i benene. Det evige spørgsmål er selvfølgelig, hvordan det havde været, hvis han ikke havde brugt støvlerne, men så hurtigt har han i hvert fald ikke været i stand til at genoptage sin træning før. Alle testere oplevede en mærkbar friskhed i benene efter behandling med kompressionsstøvlerne. Nogle gange fortog det sig efter nogle timer, mens det andre gange var mere permanent. Ifølge producenten svarer en halv time i støvlerne typisk til 48 timers passiv restitution. Meeen – det er nok i overkanten af, hvad vi oplevede i praksis. Vores konklusion er, at hvis du forventer mirakler, bliver du nok skuffet, men hvis du træner meget og vil skære lidt af din restitutionstid, kan støvlerne ganske sikkert hjælpe dig. Men prøv dem, før du køber, for de er for dyre til at samle støv under sengen. 

Sådan gjorde vi

Vi lånte to sæt støvler, som er gået på omgang hos fire testpersoner – to løbere og to cykelryttere. Støvlerne blev testet både før og efter træning. De blev testet på forskellige programmer, ligesom vi kombinerede flere af programmerne. Testpersonerne brugte støvlerne 30-60 minutter ad gangen, og trykket blev typisk indstillet på maksimum. 

 Når støvlerne er lynet på, og luften bliver pumpet ind, kan du ikke bevæge benene, så du skal sætte tid af til behandlingen.
Når støvlerne er lynet på, og luften bliver pumpet ind, kan du ikke bevæge benene, så du skal sætte tid af til behandlingen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvilket sundhedsråd har du sværest ved at følge?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: