Dukan kuren - hvad er Dukan kuren?
Dukan kuren

Alt om Dukan kuren og de forskellige faser.

© Colourbox

Hvad er dukan kuren?

Er du vild med kød, er Dukan kuren måske noget for dig. Dukan kuren er delt op i fire faser, der har hver deres regler for, hvad du må spise, og hvad du ikke må.

3. april 2017 af Martin Kreutzer

Hvad er Dukan kuren?

Dukan kuren er en slankekur, som er skabt af den franske læge Pierre Dukan. 

Kort beskrevet går Dukan kuren ud på, at man mere eller mindre erstatter kulhydrater med protein.

Dukan kuren er delt op i 4 faser. I begyndelsen af kuren spiser man stort set kun mejeriprodukter og magert kød.

Først når man når Dukan kurens fase 2, må man skrue lidt op for indtaget af kulhydrater.

Dukan kurens 4 faser kan du blive klogere på herunder. 


Dukan kuren fase 1: Angrebsfasen

Hvor længe du skal være i ‘angrebsfasen’ i Dukan kuren, afhænger af, hvor meget du vil tabe dig. Vil du smide 5-15 kilo, skal du være i angrebsfasen i 3-5 dage. Her spiser du stort set kun proteiner – så INGEN grønsager, ris, kartofler og brød.

Reglerne:

  • Spis 1,5 spsk. havreklid om dagen.

  • Drik 1,5 liter vand om dagen.

  • Gå 20 minutter om dagen. I denne fase må du ikke træne intensivt.

  • Det må du spise: magert kød, indmad, fisk, skaldyr, fjerkræ uden skind (dog ikke and og gås), æg og fedtfattige mejeriprodukter.


Dukan kuren fase 2: Vekselfasen

Her skifter du mellem dage, hvor du kun spiser proteinrig kost fra angrebsfasen, og dage, hvor du både spiser proteiner og grønsager. Bliv i vekselfasen, indtil du har nået dit ønskede vægttab.

Reglerne:

  • Spis 2 spsk. havreklid hver dag.

  • Dyrk 30 minutters motion om dagen – en gåtur er nok.

  • Spis 1/3 grønsager og 2/3 protein på grønsagsdagene.

  • De fleste grønsager som kål, tomater, spinat og peberfrugter er tilladte. Men planter med meget stivelse er forbudt – fx kartofler.


Dukan kuren fase 3: Konsolideringsfasen

I konsolideringsfasen gælder det om at stabilisere vægten, så man undgår at tage det hele på igen. Denne fase varer 10 dage for hvert kilo, du har tabt med Dukankuren.

Reglerne:

  • Spis 2 spsk. havreklid hver dag.

  • Du må spise alt fra fase 1 og 2, men nu kan du også tilføje et stykke frugt (dog ikke banan, vindruer, kirsebær og nødder), 2 skiver fuldkornsbrød og 40 gram ost om dagen.

  • I første halvdel af fasen må du spise én portion mad med stivelse om ugen (fx kartofler, ris og pasta).

I anden halvdel må du spise to portioner om ugen.

  • I første halvdel af fasen må du indtage ét ‘festmåltid’ om ugen, hvor du spiser, præcis hvad du har lyst til. I anden halvdel må du spise to ‘festmåltider’ om ugen.

  • Én dag om ugen må du kun spise den proteinrige kost fra angrebsfasen.

  • Dyrk mindst 25 minutters motion hver dag.


Dukan kuren fase 4: Stabiliseringsfasen

Den sidste fase i Dukan kuren varer resten af livet.

Reglerne:

  • Seks af ugens syv dage kan du spise, hvad du har lyst til, og én dag om ugen spiser du kun den proteinrige kost fra angrebsfasen.

  • Spis 3 spsk. havreklid hver dag.

  • Dyrk mindst 20 minutters motion om dagen.

Få mere ud af træningen

Vil du have mere ud af din træning? Så skal du have det rigtige gear. Lige nu kan du få lækker træningstrøje fra Craft sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Trøjen er lavet i et let, blødt og elastisk materiale, der følger dine bevægelser helt suverænt. Den er desuden fantastisk til at transportere den overskydende varme væk fra kroppen, og det betyder, at du kan bruge den til stort set alt – lige fra en gåtur i skoven, træning i fitnesscenteret eller på løbeturen. Trøjen er designet med en lang lynlås foran, hvilket giver stor mulighed for masser af ventilation. Og hvis du bruger den en kølig morgen eller aften, kan den lynes helt op, så den høje hals danner en dejlig, tæt krave.

Pulloveren har en værdi af 599 kr., men lige nu kan du få den sammen med 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. (+ 49,50 kr. i porto og eksp. I alt 149 kr.). Læs mere om det skarpe tilbud her – og rigtig god fornøjelse med din træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: