Kvinde i blå jeans og hvid t-shirt måler taljemål med gult målebånd
TJEK PÅ TALJEMÅLET

Du finder dit taljemål ved at måle omkredsen lige midt imellem det nederste ribben og det øverste af hoftekammen. Se i tabellerne for taljemål nede i artiklen, hvor højt det må være.

© iStock

Taljemålet er vigtigere end dit BMI

Frem med målebåndet: Det er desværre ikke nok kun at kende dit BMI-tal. Dit body mass index kan sammen med dit taljemål fortælle dig meget mere om din sundhed, end dit BMI-tal kan alene.

2. maj 2022 af Martin Kreutzer

Selvom din BMI, body mass index, viser du er normalvægtig, så er det desværre ikke nogen trøst, hvis du alligevel har lidt for meget af det gode på siderne. Der kan være en klar sammenhæng mellem taljemålet og risikoen for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme, kræft og åndedrætsproblemer. 

Din dødelighed vokser med dit taljemål

Sammenhængen mellem taljemål og risiko for sygdom ses også hos folk med et normalt BMI. BMI kan dog være misvisende, da det hverken siger noget om, muskelmasse og hvordan fedtet er fordelt på kroppen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder holder sig på et taljemål under 80 centimeter, hvor mænd bør holde sig under 94 centimeter rundt om taljen. Ved mellem 80 og 88 centimeter for kvinder, og 94 og 102 centimeter for mænd, er der let forøget risiko for at blive ramt af diabetes 2 og hjerte-kar-sygdomme. Viser taljemålet over 88 for kvinder og 102 centimeter for mænd, er risikoen markant forøget. Læs hele Sundhedsstyrrelsens vejledning her.

Du kan nemt og hurtigt beregne din BMI med I FORMs BMI beregner.

Sådan måler du dit taljemål

Brug et helt almindeligt målebånd. Har du kun en tommestok, så brug en snor, som du bagefter kan måle med tommestokken.

Du finder dit taljemål, eller rettere sagt livvidden, som det reelt handler om at afdække, ved at måle omkredsen af din krop lige midt imellem det nederste ribben og det øverste af din hoftekam. Sæt en hånd i siden, og føl dig frem til underkanten af dit nederste ribben. Med en anden finger finder du overkanten af dit hofteben. Slå målebåndet (eller snoren) rundt om maven midtvejs mellem de to steder. For at få en præcis taljemåling skal du puste ud og prøve og slappe af i mavemusklerne, mens du måler.

Det siger taljemål om din vægt og sundhed:

Tag hoften med i taljemålet

Tabellerne for taljemål er dog - som med BMI-tallet - heller ikke en 100 % sikker metode til at afgøre, om man har en sund vægt. Er du fx meget høj og har kraftig knoglebygning, kan dit taljemål godt snige sig over de kriminelle 80 cm (for kvinder) eller 94 cm (for mænd) - uden at du dermed har en usund mængde fedt eller fedtfordeling.

En måde at nuancere billedet på er ved at supplere taljemålet med en måling af din hoftes omfang. Ud fra disse kan du udregne den såkaldte talje-hofte-ratio (THR). Det mål fortæller, om du har en sund fedtfordeling på kroppen. Altså om den har den usund æbleform, hvor fedtet er koncentreret rundt om livet – eller den sundere pæreform, hvor tyngden  er omkring hofter og lår.

Her er der - som med det rene taljemål – også forskel på, hvad et sundt mål er for hhv. mænd og kvinder. Du kan se hvad Talje-hofte-ratio skal være – og nemt udregne tallet her:

Beregn talje-hofte-ratio hos Mayo Clinic her

Kilde: Mayo Clinic 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: