Kalorieforbrænding - test din kalorieforbrænding
Kalorieforbrænding

Hvor mange kalorier har du forbrændt på løbeturen eller i fitnesscentret? Prøv vores beregner og find ud af det.

Test: Hvad forbrænder min træning?

Hvordan står det til med din kalorieforbrænding? Prøv vores beregner og find ud af, hvad du forbrænder ved en masse forskellige aktiviteter. Se fx hvor mange kalorier du forbrænder ved løb, rengøring og vægtløftning.

1. januar 2017

Kalorieforbrænding

Hvor mange kalorier har du forbrændt efter en halv times løb, to timer på cyklen, en hel eftermiddags brændekløvning - eller 20 minutters hed sex? 

Test din kalorieforbrænding her.


Beregn din kalorieforbrænding ved træning:

Kalorieforbrænding og muskler

Hvis du vil øge din kalorieforbrænding, er det en rigtig god idé at styrketræne. Din muskelmasse har nemlig stor betydning for din kalorieforbrænding.

I modsætning til konditionstræning, hvor du primært forbrænder kalorier, når du træner, er styrketræning også godt for din kalorieforbrænding, når du ikke træner. 

Når du styrketræner, øger du din muskelmasse. Dermed øger du også din proteinmasse og proteinomsætningen i musklerne.

Med andre ord forbrænder store muskler flere kalorier end små og utrænede muskler.

Andre faktorer såsom stofskiftehormoner og mæthedssignaler kan også have indflydelse på din kalorieforbrænding.


Mad og drikke der øger kalorieforbrændingen

  • Jalapeno: Stærke chilifrugter som jalapenos indeholder meget af det aktive stof capsaicin, der kan øge din kalorieforbrænding.
  • Grov pasta: Fiberrig kost som grov pasta sætter ekstra gang i dit fordøjelsessystem og dermed også din kalorieforbrænding.
  • Tun: Din krop bruger mere energi på at fordøje protein frem for fedt og kulhydrater. Der er meget protein i tun, og derfor er tun godt for kalorieforbrændingen. 
  • Kaffe: Din kalorieforbrænding øges, når du drikker kaffe. Det skyldes det høje indhold af koffein i kaffe.
  • Vand: Så lidt som 2 glas vand kan ifølge en tysk undersøgelse øge din kalorieforbrænding.
  • Te: I lighed med kaffe indeholder te også koffein, men i te findes også andre stoffer, som menes at fremme stofskifteeffekten.


Sådan kan du også øge din kalorieforbrænding

Med et par små, enkle hverdagstips, kan du skrue op for din kalorieforbrænding.

Du kan fx:

  • Hæve dit hæve-sænke-bord på arbejdet og stå op (hvis du har et naturligvis)
  • Tage trapperne i stedet for elevatoren
  • Se en rigtig uhyggelig gyserfilm


Vi anbefaler: Genialt løbebælte

Nu kan du opbevare din telefon, nøgler og kreditkort på en nem og sikker måde, når du træner. Med dette smarte bælte kan du nemlig have alle dine vigtige ting med på løbeturen, cyklen eller i fitnesscenteret. Bæltet har to lommer, der kan udvides og holder dine ting fast, så du slet ikke opdager, at du har dem med. Med de to lommer kan du desuden have dine nøgler i den ene, mens din telefon kan ligge sikkert og uden at blive ridset i den anden.


Den store lomme har en lille udgang dine høretelefoner på bagsiden, og så er bæltet vandafvisende, så dine ting ikke bliver våde. Lige nu kan du få det geniale bælte sammen med 2 numre af Danmarks bedste træningsmagasin, Aktiv Træning, for KUN 69,50 kr. (+29,50 kr. i porto og ekspedition) I ALT 99 kr. Du får også en digital løbeguide med masser af tips til, hvordan du bliver en hurtigere og bedre løber. Læs mere om tilbuddet her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: